Olen aloittanut valmistautumisen kesään. Olen ostanut muutaman siemenpussin
  • kerrotun petunian (Double Cascade Orchid Mist) ja
  • riippalobelian (Lobelia erinus)
Lisäksi tietekin olen selaillut siemenluetteloita ja tietenki tilannutkin jotain.

36625.jpg
Kesä tulee kuitenkin, vaikkei se pakkasten keskeltä siltä tunnukaan.

Valmistautumista kesään tämä uusi blogini on myös siinä mielessä, että aikaisempina vuosina olen kirjoitellut puutarhan kuulumisia ja suunnitelmiani kirjaan. Tavallaan siirrän kirjoittelun nyt tänne ja saan kivasti kuviakin mukaan (tosin minun kuvaustaidollani ja kamerallani ei hääppöisiä kuvia oteta).

Perheemme asuu omakotitalossa, joka on nelosvyöhykkeellä. Tontin koko on vähän reilu tuhat neliötä. Olemme asuneet tässä nyt 4 vuotta. Ensimmäisen kesän aikana alkoi tapahtua vasta elokuussa, jolloin ajettiin pihaan mullat. Siitä pitäen olen hiljalleen laittanut vähäisten rahavarojen puitteissa pihaa. Vielä se on savolaisittain "kaahee, laakee, aakee". Tontin yksi kulma jää "metsäiseksi" . Toisin sanoen siellä kasvaa mäntyjä ja vähän alkuperäistä kasvistoa - juolukkaa, mustikkaa, puolukkaa, kanervaa, heiniä yms. Muu osa pihasta on enemmän tai vähemmän "laittettua". Ja "laittelu" jatkuu keväällä.